fredag 8 november 2013

Klimatångest - ett nytt begrepp inom psykologin


Klimatångest i unga år


Jag pratar i regel aldrig med mina barn om klimatförändringarna. 
Vill gärna bespara dem den ångesten så länge som jag kan.

Följande konversation fördes i dag i vardagsrummet:
Elsa, 6 år: Det är inte långt till jul, snart kommer ju snön!
Elin, 9 år: Det kommer ingen snö i år. Det är för varmt.
Elsa: Kommer det INGEN SNÖ? Pappa kommer det ingen snö i år?
Jag: Det kan vi inte veta, det gör det säkert.

Mitt hjärta krossades när jag tänkte på alla människor som stjäl mina barns framtid genom att flyga till Thailand, shoppa saker som de inte behöver och proppa i sig kött (”lägg dig inte i vad jag äter”).
Somliga säger att man inte ska lägga sig i vad folk äter. Men med vilken rätt förstör man mina barns framtid? Med vilken rätt ? Är det liberalt att förstöra mina barns framtid? I så fall är liberalismen en osedvanligt fånig ideologi. Man får inte förstöra framtiden för små barn, det får man bara inte göra.

Text taget från Ekobloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar