söndag 29 november 2015

Det nöjda folket

Min ettåring brukar titta ut genom fönstret och flaxa med armarna. "Ja, det blåser", säger jag. De nya vintrarna är här. Isolerande vit snö har ersatts av stormar och polerad blank is. Klass 2 varning i Sverige idag.

Jag är ingen superklimat-hjälte. Jag äger en bil, jag shoppar och jag är dålig på att kompostera mat. Men jag har ganska gott samvete ändå. För jag tar bussen mer än bilen, jag köper mest secondhand och jag sorterar plast, metall, batterier, glödlampor och glas nitiskt. Vår farstu ser ut som en återvinningsstation. Jag flyger nästan aldrig.

Vi kan inte luta oss mot politikerna och deras fina klimatmöten. De är för sega. Om vi fortsätter som vi alltid har gjort kommer vi att få samma resultat som tidigare. I detta fall torka, översvämningar, höjd havsnivå och sjukdomar. Och visste ni att krig och klimatkrisen ofta hör ihop? Oljan sinar.
Vi får sluta upp med att vara så missnöjda. Marknaden vill att vi ska byta bilar och mobiltelefoner ofta, trots att de gamla fungerar. Reseindustrin vill att vi flyger kors och tvärs över jorden. Marknaden vill se ett missnöjt folk. De vill att vi ska känna oss misslyckade om vi inte reser utomlands minst en gång per år. Barn som inte får åka bort på sina sommarlov får stämpeln "Fattiga barn" i media. Barnfattigdom? Se er om i andra delar av världen, där hittar ni riktig barnfattigdom. Jag ser barn som uppgraderas från en iphone6 till en iphone 6s på några månader.

Jag har länge tyckt att vi ska införa en nationell Bilfri söndag. Och som en klok skrev, istället för en Black friday bör vi införa en White monday. På måndagar köper vi ingenting. Vi stannar hemma och äter rester, punkt. Vi är nöjda.
Nöjda. Tänk om vi skulle börja vara nöjda! Då skulle det inte behövas några klimatmöten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar