tisdag 11 september 2012

Rosita, vad tycker du?

Treans revanch i sadeln efter fallet. Stallets allra minstaste och snällaste häst och mamman som leder den med ett långt rep. I skritt. Allting kändes mer än säkert. Men Trean fick ont i ryggen vid minsta tecken på spring i de små benen och hon frågar hur många kilo Moa väger. Moa är bara en liten sprätt, svarar jag och hon behöver inte springa mer. Vi skrittar på för oss själva hela lektionen.

Enligt KBT terapeuten kring det runda bordet kan det plötsligt onda i ryggen för barn på psykologispråk betyda rädsla (och spändhet i kroppen) och Trean måste få chansen att utmana och bearbeta sin rädsla. Särskilt när det handlar om något hon vill göra. Men också för att hon inte ska bli traumatiserad för resten av livet.

Det är inte lätt att vara förälder. Ibland önskar jag att det satt en tvärklok gammal kvinna i vår grekiska hörna och virkade grytlappar. Att hon bara satt där, tillgänglig för frågor rörande livet, barnuppfostran och recept. Kanske kan hon rycka in i bland när det krisar ihop sig. Då kan jag ropa från badrummet, - Rosita, kan du borsta hennes hår så ordnar jag varm choklad och Skogaholms limpa med ost på!? Sedan fikar vi alla kvällsfika och spelar Chicago.

1 kommentar:

  1. Här håller jag fullständigt med den kloka KBT terapeuten. Vill barnet rida så tycker jag hon ska få göra det och i sin egen takt. Moa kan ju inte bli bättre eller mindre för den delen. Tror helt klart hennes ryggonda kommer från hennes rädsla. Förbjuds hon att rida så kommer hon förbli rädd för hästar under en lång tid och just hästintresse kan inte bli bättre för barn. Dom får lära sig ta ansvar, dom är inte ute och stökar på annat håll och dom lär sig att umgås med djur på ett naturligt sätt. För mig finns många sporter som definitivt känns mycket otryggare! Skridskor utan hjälm, slalom, fallskärmshoppning, boxning, bergsklättring ja listan kan göras lång. Det förekommer olyckor inom alla sporter (kanske inte inom frimärkssamling) och jag har fallit av ca 400 gånger och det värsta som hänt är att jag ramlat på ryggen och tappat luften. Benen bröt jag på olivers...inomhus vid ett bord för att knät vek sig fel.

    Kraaaaaaaaaaaaam/Linda

    kram!

    SvaraRadera