söndag 5 februari 2012

Knark -och porrlampan


Flectalux - världens farligaste lampa

Flectalux 1000 SE - Den tyska Extremlampan från 70 talet som också går under namnen "Porrfilmslampan" eller "Knarklampan". Den kan med sitt höga watt-tal lysa upp vilken mörk gränd som helst, och passar därför ypperligt för snabba porrfilminspelningar i dystra garage. 

Pga dess styrka används lampan flitigt nere i subkällare till marijuanaodling.



Lampan väcker känslor. Eftersom den är så extremt stark räknas den som en av världens farligaste lampa. Alla som använder den måste känna till dess speciella egenskaper, nämligen att den endast får användas i 5 minuter och hållas minst 0,5 m avstånd från brännbart material. Brand -och explosionsrisken är stor.

Somliga forskare från Anti-Flectalux-rörelsen hävdar att endast 1 minuts exponering av Flectalux kan ge kronisk migrän, men man har ännu inte kunnat bevisa detta.


Lampan - Filmen - Fenomenet Flectalux

Splatter-rysaren "Lampan - När ljuset dödar" kom ut 1976 och räknas fortfarande
 till världens obehagligaste film med en åldersgräns på 46 år.

Ägare till lampan känner skräck och oro

Hej allihopa!

Jag hittade en lampa här hemma. En Flectalux 1000 SE. Den hade stativfäste så jag gissade att den hörde ihop med foto/film.

Har jag hittat något användbart? Är det någon som vet?

Det jag kan få fram är att det är någon sorts halogenlampa på 1000 watt som bara får stå på i fem minuter åt gången och kan explodera. Hehe. Och med tanke på hur gammal den borde vara och hur dammig den är vet jag inte om jag vågar tända den.

jaja.

-_/ Magnus
Besvara med citat   
Gammal 2004-01-13, 13:06  #2

Medlem sedan: jan 2003
Inlägg: 6 231
Jag tror att jag har en likadan, eller i alla fall ngt liknande.
Riktar min uppåt i rummets hörn, varde ljus.

Inge bra alls som belysning rakt på modell, modellen kommer bara att kisa med ögonen.

Är du rädd för explosion så borsta bort dammet och tänd den över en uppskuren mjölkpaket.
Besvara med citat   
Gammal 2004-01-13, 13:09  #3

Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 90
Ok tack för tipsen!
Så bekvämt att jag precis tog slut på en mjölk.
Besvara med citat   
Gammal 2004-01-13, 13:24  #4

Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 90
Fråga Testat!
Tände den ca 10 sek.
Röret höll och proppen gick inte men däremot luktar det bränt. Men ljust blev det!

Vet du hur noga man bör vara med att vänta tills den har kallnat innan man tänder den igen??
Dessa fem minuter som det står. Den gränsen bör man inte överstiga eller?
Om den exploderar, hur mycket skada kan den göra? Lite glas på golvet bara?
Och vad kostat ett nytt rör ungefär?

-_/ Magnus
Besvara med citat   
Gammal 2004-01-13, 14:06  #5

Medlem sedan: jan 2003
Inlägg: 6 231
Re: Testat!
Vet inte så mycket, jag har ärvt min. Min ligger än idag i sin orange originalkartong.

Jag har använt den en del till svartvita porträtt, framförallt vid stort ljusbehov och helfigur.

Men ljust blev det!
-Ja minst sagt, det är därför som jag använder det som allmänljus och lyser in i hörnet.

Vet du hur noga man bör vara med att vänta tills den har kallnat innan man tänder den igen??
-Nej

Om den exploderar, hur mycket skada kan den göra? Lite glas på golvet bara?
-Det är vad jag tror.
I värsta fall innehåller den lite gas och mycket vacuum. Då blir det en rejäl smäll också.

Och vad kostat ett nytt rör ungefär?
-Vet ej ens var man kan köpa det. Min lampa ser ju ut att ha mycket mer än 25 år på nacken.
Kanske är det samma standard som finns i bygglampor?
Min ser i alla fall ut som en halogenbygglampa.
Hittar du var man kan få tag på en reserv så meddela gärna mig :erik.schalin@telia.com

/Mvh Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar