onsdag 15 maj 2013

Jag väcker obehagliga känslor

Jag erkänner. Jag har tecknat av en snopp nån gång. I vetenskapligt syfte.
Jag har också målat massor av krokimålning på Konstlinjen, studerat både kvinnor och män.
Nakna män och kvinnor.

Här har jag objektifierat mannen till en vacker styrkefigur trots
att alla män inte är varken vackra eller starka.

Här har jag illustrerat 3 olika kvinnoöden, med olika "kors att bära".
I alla tider har nakenhet funnits i konsten, och särskilt kvinnan har varit ett objekt.
Behöver vi gräva i varför?
Om vi behöver det, så tycker jag att kvinnan är tusen gånger roligare att måla än mannen,

och även mer tacksam att måla av pga de intressanta kurvorna och det lite "hemliga".

Picasso gjorde fler gånger än vi vet.

Gjorde inte Zorn det jämt?

Är det omodernt och antifeministiskt att fortsätta?
Förstör jag för oss kvinnor?


För nu har jag fått veta att 2 av mina tavlor (de på nakna kvinnorna) väckt anstötande känslor hos några kvinnor. Å vad jag undrar varför.... Borde vi inte vara stolta över att vi blir avmålade och upphängda på väggar? Jag tar i alla fall hela den här incidenten som en komplimang, att jag gör anstötande konst känns bra.

För det är precis det vi konstnärer vill åstakomma, nämligen att väcka känslor.

Här är förresten affischerna som väcker obehagliga känslor:
Vad säger ni? Mår ni illa av att se dem?



2 kommentarer:

  1. fortsätt du att måla dina fina tavlor,tycker mer det är en hyllning till kvinnan än något annat.

    SvaraRadera
  2. Tack för det... I will!=)

    SvaraRadera