tisdag 5 januari 2016

Lång filosofistund innan läggdags

Dricker te, håller elden vid liv och kollar på Kungahusets årskrönika. I nya blommiga byxor.

Det är nästan lite för mysigt. Jag hamnar i trans. När gossen för en gångs skull sovit flera timmar och det är tyst i huset glömmer jag nästan tid, rum och person. Har jag gått i pension? Sitter jag i en fjällstuga efter en tuff dag i skidbacken? Är jag en del av kungahuset? Vad är det för dag? Är den röd? Har jag missat någon högtid? Finns det ostbågar? Vad är klockan och hur är det att leva kungligt egentligen? Vad är det för en hatt Kungen har?

Det är dags för mig att ge mig ut i den verkliga världen. Om 3,5 vecka hoppar jag in i ekorrhjulet igen. Nytt år och nytt jobb faktiskt! Tills dess sitter jag här och tänker. Jag tänker att jag ska suga ut de sista dagarna av kaos, stök, termoskaffe, onepiece, dagsljus, Barnkanalen, pulkåk i snön och eventuella tupplurar. Dagar som börjar med att en liten arm håller om mig. Dagar utan alarm.

Jag vet att jag snart kommer att sitta på ett kontor och sakna dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar