söndag 23 oktober 2011

Piano & Poesi


Ett rum med ett piano
Det funkar! Då är det lätt hänt att man lämnar tvätthögen ett tag.
Dirigerar stråkar, lägger in city-ljud i bakgrunden och tar det piano.
Och dessutom spelar in en film!
Nej nu måste jag ut!

Ett rum utan piano
Ett rum utan piano
Jag tystnar, på obestämd tid
Jag vet att staden finns, för jag minns
att jag tagit mig hit
Den är vid liv men det är deras tid

Jag hör en sång i dur
Jag lyssnar, bara för att höra
hur tydligt jag går i moll
För allt jag ville göra
finns i en kappsäck här intill
så jag tystnar

Stunder utan plats
Jag häpnar, inte längre åt havet
men för att jag förlorat min skatt
och för att böckerna är inslagna i plast
jag saknar

Ett rum utan piano, är som grön utan blå
När man skrivit samma rader om och om igen
när orden inte längre räcker till
är det till slut
bara toner som går att nå
/p 2002

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar