måndag 23 april 2012

När hundvargen springer

Prick kl 02.00
Vaknar med ett ryck. Går fram till bokhyllan och tar fram den svarta och den gula boken, letar fram en penna.

Befinner mig i bergen. Högt uppe på en bergstopp i en liten stuga. Det är folk överallt som kommer med skotrar, men ingen jag känner. Jag vet inte vad jag gör där. Men jag vet att det snart är nyårsafton, och jag tänker på mina vänner som är inne i stan på en rolig fest. Jag har ingenstans att sova, men träffar ett tjejgäng som lovar att ordna en plats inatt.

Träffar en man som jag känner och blir jätteglad. Han har med sig en baby, som han ger till mig och frågar om jag kan mata och passa barnet inatt när han ska ut med skotern. Jag sitter och matar det lilla barnet, och ser mannens varg därute som springer runt stugan i månskenet, runt runt. Det börjar plötsligt dåna högt och jag tittar ut. Hundvargen springer fortfarande.
Mannen säger: - Seismologerna har förutspått en jättestor jordbävning, över hela jorden.

Jag tittar ut mot träden. Det har nu blåst upp till storm.
Jag måste fråga honom innan han går..
- Närdå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar