tisdag 5 april 2016

Dagens nyheter i korthet

I Kalix tar man in med hårdhandskarna mot användandet av mobiltelefoner under lektionstid.
Eleverna rasar! Lärarna jublar.

Eleverna tycker att "det känns tomt" utan mobiltelefonen på bänken. Eleverna oroar sig för att de missar något viktigt. Herregud vad kan det vara för viktigt, undrar jag. Barn är inte jourläkare och inte heller har de några barn att ta hand om. Det är vi föräldrar som ska vara tillgängliga. Och herregud Kalixungar, tänk på barnen i Nordkorea. Inte tror jag att barnen i Nordkorea får sitta och snapchata under skoltid. Finns Snapchat i Nordkorea? Får man ens ha mobiltelefoner i Nordkorea? Detta vet vi ju i och för sig inget om eftersom att det är förbjudet att dokumentera och fotografera hela landet i allmänhet.


Men nyligen var det i alla fall en tjej som trotsade hela Staten och Kim Cho genom att smygfota lite här och där. Hon målas upp som en landsförbrytare. Fast det var väl inga topphemligheter som hon avslöjade. Hon smygfotade en gränd där det stod en nyvaken gubbe. Och en byggnad som tydligen behöver renoveras tycker NSD. Jag tycker att Nordkoreanerna själva ska få bestämma när deras byggnader ska renoveras.


Men åter till skolvärlden och Sverige. Debatten om massnedläggningarna av småskolor tycks aldrig ta slut. Småskolor ska stängas och "Framtidens skola" (som låter så fint men är helt hemskt) ska byggas. Centraliserings-skit. - Kampen är inte slut, säger motståndarna och jag älskar protester! Älskar uppror, älskar när vi blir lite mer som fransmännen och jag vill skriva på! Vart skriver jag på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar