tisdag 27 november 2012

Hokuspokusmetoden vid tandvärk

Tandvärk i 2 veckor och daglig maxdos av Ipren. Jag fick ytterligare en akuttid till tandläkaren för en till rotfyllning nu på torsdag. Jag valde torsdag för att få Ulla och inte Lindas tandläkare Mats. Utan att smutskasta någon väljer jag att inte berätta varför.

Man bör passa sig för folk som har tandvärk. Det finns många fall av plötslig misshandel, psykoser och till och med mord. Dessutom räknas tandvärk oftast som förmildrande omständigheter vid mordrättegångar.

Men så insåg jag att jag glömt något som jag blev tipsad om för längesen...

Tugga nejlika!
450 miljarder Indier och kan väl inte ha fel. Och jag vågar knappt känna efter men efter gårdagens överdos av äcklig Nejlika (hela munnen full) har jag inte behövt ta någon Ipren. Ta i trä... Och sen läste jag på lite och blev helt religiös.

Fakta om Nejlika
Nejlikan innehåller en eterisk olja och den som någon gång av misstag tuggat på en nejlika vet att den fyller mer än en mun. Nejlikans förbättrande av munhygienen har alltså en lång historia och dess medicinska användning går att spåra till förkristen tid – det anses idag fastslaget att kryddnejlikeoljan har en viss bakteriedödande effekt.

Ända långt in på 1960-talet använde tandläkarna nejlikeolja för att desinficera rotkanalerna vid en rotfyllning - om det var smärtan eller nejlikeoljan som botade patienten vet vi dock inte. Det var också vanligt att man använde den eteriska oljan i nejlikan blandad med alkohol på en tygbit för att kupera smärtan i en värkande kindtand.

Magiskt va.
Allt är tillåtet i krig, kärlek och vid tandvärk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar