måndag 20 december 2010

Bild & språk

Morro!*
Glömde visst skriva något igår men jag tänkte att 3 bilder säger mer än 3000 ord.
Se nedan:
Bild 1 föreställer min nya logga.
Bid 2 föreställer 2 rena kärleksgåvor.
Bild 3 föreställer min senaste craving (måste-ha-grej).

*Morro är något man ofta hör gubbarna i Tornedalen säga. Morro är liksom det enda man säger på morgonen i det här trakterna, och kan översättas till
- God morgon, hur är läget och finns det kaffe?


I Tornedalen har nästan alla smeknamn. Man säger namnet på det kortaste och enklaste sättet. Tex Brynolf blir Bryno, Ragnar blir Ranko, Roland blir Rola. Men kanske ännu oftare lägger man på ett "i" bakom namnet, vilket inte har någon funktion alls. För detta krävs dock att namnet slutar på en konsonant. Exempel på en sådan förlängning är Gudruni och Leifi. Namn som Börje och Pernilla är oböjbara och står utanför miänkieli.

Jag har så mycket att berätta om denna by, och funderar på att snart börja skriva en bok om "Folket i Juoksengi". Nästa vecka åker vi dit på semester och kanske börjar jag skriva där på plats. Att fira nyår i Juoksengi är tydligen det hippaste man kan göra. Vi har blivit utlovade ett nyårsfirande utöver det vanliga med både ett finskt och ett svenskt 12-slag, en massa turister och en bar på isen...

Missa inte det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar