tisdag 4 september 2018

Mina fågelkunskaper


Jag kan nästan ingenting om fåglar. Jag ser skillnad på duvor och fiskmåsar. Eventuellt skulle jag känna igen en örn men säkerligen blanda ihop den med en hök. Jag undrar fortfarande vad fladdermöss tillhör för rike men vågar inte kolla upp det. Jag har både träffat och ätit tjäder och där slutar mina fågelkunskaper.

Pinsamt. Om jag hade haft tid över hade jag pluggat fågelfakta... Åkt runt till fågelskådarplatser i gryningen och lekt tuff med kommentarer som:

- Jaha, där har vi ett gäng Snipjärkor som flyger i kapp åt söder i en triangel. Då blir det regn imorgon!

Eller:
- Igår såg jag en Triumfhök. Ovanligt denna tid på året!

Eller:
- Visst har det varit dåligt med Gnällspjuv och Snusjoxar i år! Fast beståndet av Dvärgsparvar har ju ökat i och med myggåret.

Men så blev jag bjuden på vild-and mitt i allt och det var supergott! Tyckte att det smakade som en blandning av kyckling och ren (som jag har koll på).

Jag nöjer mig så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar